tisdag 26 maj 2020

The Only Plane in the Sky av Garrett M. Graff

The Only Plane in the Sky: The Oral History of 9/11 (Audio ...Titel
The Only Plane in the Sky: the Oral History of 9/11 

Var fick jag tag på den?
Pappersboken från Book Depository, e-boken från Amazon.
(Tips! E-boken kostar bara 11 kronor på Bokus just nu!)

Vad handlar boken om?
Som titeln antyder är The Only Plane in the Sky mycket riktigt den muntliga historien om 9/11. Med hjälp av dokument och utredningsmaterial, varav en del har varit hemligstämplat fram till nyligen, samt intervjuer med över 500 olika människor, berättar Garrett Graff om 9/11 så som dagen upplevdes av de som var där.

Vad tyckte jag?
Alla vi som är tillräckligt gamla att minnas 9/11 kommer nog ihåg vad vi gjorde den dagen och hur vi fick reda på vad som hänt. Själv gick jag i femte klass, och på eftermiddagen kom jag hem från skolan och slog på TV:n. Först trodde jag att det var någon sorts actionfilm som gick, innan jag insåg att det var nyheterna.

För de som befann sig i New York City eller i Arlington, Virginia var det hela förstås mycket mer dramatiskt. Brandmän, poliser, anställda och besökare i World Trade Center och Pentagon, andra helt vanliga New York-bor, politiker och militärer; alla dessa människor som levde sina liv precis som vanligt, bara för att helt plötsligt kastas in i en total mardröm.

I The Only Plane in the Sky får dessa människor komma till tals och berätta vad de faktiskt var med om under den där dagen, och det är oerhört starkt. Boken fokuserar mer på de individuella överlevarnas berättelser, snarare än ett makroperspektiv över händelsen och dess orsak och verkan (även om det nämns lite också), och det tycker jag är bra. Boken är strukturerad så att varje kapitel handlar om en specifik tidspunkt på en specifik plats, och så berättar flera olika personer som var där vad de gjorde då och vad de upplevde. På så vis får läsaren en tydlig kronologisk överblick över dagen, berättad ur många personers synvinkel, och det blir både tydligt och drabbande.

Det är en mycket tung bok (i dubbel bemärkelse; jag bytte till e-boken halvvägs); jag fick ta några pauser här och där, men jag är ändå mycket glad att jag läste hela, och jag rekommenderar den verkligen.

Läst: Maj 2020

Betyg: 4/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar