tisdag 2 februari 2021

Januari 2021




Lästa böcker: 
Hideaway av Nora Roberts
The Serial Killer's Daughter av Lesley Welsh 
Ytspänning av Olivier Norek
Illvilja av Jørn Lier Horst
Den vedervärdige boktjuven av Joakim Palmkvist
Huvudet i bokskogen av Joakim Palmkvist
The House in the Cerulean Sea av T.J. Klune

Antal: 7
Antal sidor: 2076
Snittbetyg: 4,1

Bästa bok: The House in the Cerulean Sea, Ytspänning

Jösses, vad bra det har gått med läsningen i januari! Sju lästa böcker blev det, och det är mycket för att vara mig, i synnerhet om man jämför med höstens läsning som var bedrövlig.

Två fempoängare blev det den här månaden (vilket känns fantastiskt, för under skitåret 2020 gav jag inte en enda bok en femma), nämligen The House in the Cerulean Sea och Ytspänning. Ingen bok fick mindre än tre i betyg.

The House in the Cerulean Sea är en superfin och mysig berättelse, och jag tyckte väldigt mycket om den. Jag var lite orolig att den inte skulle leva upp till hypen, men det gjorde den verkligen.

Ytspänning är den första av Olivier Noreks böcker som översatts till svenska, och den var exakt så som jag vill att en bra deckare ska vara. Rekommenderas verkligen!

Illvilja är den fjortonde boken i serien om William Wisting, och den håller lika hög kvalitet som de andra jag läst. En 4,5 blev det i betyg. Den femtonde boken i serien har redan släppts i Norge, men de svenska översättningarna ligger ungefär ett år efter, så den får jag tyvärr vänta på ett tag till (om jag inte försöker ge mig på att läsa den på norska förstås; tanken har slagit mig!)

Hideaway (som precis släppts på svenska under titeln Gömstället) är i min mening inte Nora Roberts bästa bok, men absolut inte den sämsta heller. Den fick en fyra för jag gillade den när jag läste den, men jag tror knappast att det blir en sådan bok som lever sig kvar i minnet.

The Serial Killer's Daughter var en sådan där bok som jag gav mig in i helt utan förväntningar. Den var lite märklig men okej, och fick 3,5 i betyg. Jag tycker kanske att den borde ha haft en annan titel, för det känns som att titeln spoilar lite för mycket.

Den vedervärdige boktjuven och Huvudet i bokskogen lyssnade jag på. Båda är mycket korta, ca. 100 sidor eller tre timmar som ljudbok, men intressant och informativt för den som gillar true crime. De fick fyra respektive tre i betyg. 

Nu hoppas jag att jag håller ångan uppe även i februari så att jag kan fortsätta läsa lika mycket, men om inte annat ska jag flytta snart och borde alltså få gott om tid till att lyssna på ljudböcker medan jag packar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar