fredag 4 februari 2022

Fem en fredag v. 5

Hej hallå! Återigen är det fredag, och jag ser fram emot en långhelg. Vi har studiedag på måndag, och för en gångs skull är inte bara eleverna lediga utan också vi lärare. Eller egentligen inte, den lediga dagen är ersättning för en bok vi ska läsa på egen tid, men det känns som bra byte. Så här långt norrut är vi bara halvvägs till sportlovet, så den lediga dagen behövs verkligen just nu.

Och så börjar ju Melodifestivalen imorgon! Jag är en sån där riktig Eurovisionnörd, och även om just Melodifestivalen oftast är ganska dålig så är det ju liksom startskottet för Eurovisionsäsongen, så jag ser fram emot det i alla fall.

Men först är det dags för en ny Fem en fredag, och veckans tema är Vardagsliv.

Vilken aktivitet utför du varje dag?
Jag duschar varje morgon. Jag vet att man inte ska det, att det egentligen inte är bra för varken huden eller håret osv. osv. Men jag tycker helt enkelt att det känns bättre, så jag gör det i alla fall.

Vad gör du enbart på helgen?
Lagar avancerad mat. Jag gillar att laga mat, men på vardagarna blir det oftast sådant som går åtminstone hyfsat snabbt och enkelt. Sånt där som tar lång tid får vänta till helgen.

Har du, eller har du inte, magneter på kylsåpet?
Jodå det har jag, men kanske inte så många magneteter som många andra har. Jag har en med mitt namn på, en med London-motiv, en med ett Astrid Lindgren-citat, och en samling litterära katter.

Vad för något går mest på automatik i din vardag?
Min morgonrutin. Jag har verkligen automatiserat allt så mycket jag kan, för om jag börjar tänka för mycket på morgonen blir det ingen ordning på någonting och då kommer jag garanterat bli sen.

Vad kallar du spontanitet en vanlig tisdag?
Just tisdagar är den dagen jag har svårast att vara spontan, för mitt schema är fullspäckat i princip hela dagen och jag jobbar senare än de andra dagarna. Men jag har en liten lucka mellan två lektioner på förmiddagen, så det skulle väl vara om jag tog en fika då istället för att bara fortsätta jobba.


De litterära katterna.

9 kommentarer:

  1. Litterära katter lät spännande, så fina de är! Jag skrattade lite på just delen "Litter" (på engelska) när det är katter ;-)

    Ha en fin långhelg!

    SvaraRadera
  2. Katterna är verkligen fina. Har jag sett några av dem på kuddar? Jag tror det! Duscha väljer man själv hur ofta man vill göra det. Själv drabbades jag för många år sedan av allergi över hela kroppen. Då fick jag stränga order från hudläkaren om hur jag skulle förfara med duschandet. Och det sitter i! Ha en skön långhelg nu!

    SvaraRadera
  3. Vad skönt det låter med långhelg! Att duscha varmt och länge är en av mina laster men en last jag inte tänker göra mig av med. Idag blev det dock en supersnabb dusch mellan yogapass och dagens första möte - jag får ta igen det ikväll :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar katterna. Jag hade en tavla en gång med roliga katter.
    Jag duschar varannan dag, och det pga min torra hud, så jag får också smörja mycket.
    När jag jobbade lade jag alltid fram kläder för morgondagen, det behövs inte nu.

    SvaraRadera
  5. de katterna hade jag gärna satt på mitt kylskåp! om jag duschar varje dag tror jag att mitt skinn faller av. lägga fram kläder på kvällen går inte. jag vet inte vilket humör jag är på nästa morgon och kläderna är en humörsak, tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara kattmagneter! :)

    SvaraRadera
  7. Jag duschar också varje morgon, åtminstone när jag jobbar på kontoret. Dina kattmagneter är jättefina!

    SvaraRadera
  8. Oh så söta kissar, o så härliga boktitlar!
    Melodifestivalen är för lång, för många låtar, för mycket av allt. Men själva huvudtävlingen missar jag inte, även om det blir några gäspningar...
    Att duscha varje morgon gör jag inte, men på varma sommardagar duschar jag morgon o kväll och dessemellan doppar jag mig i ån!
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  9. Ja det stämmer bra, att man passar på att laga den där lite mer avancerade maten, den som tar lite mer tid när man är ledig. Och tänk jag har helt missat att det är dags för Melodifestival redan, nog att man inte vill tänka på att det redan är februari.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera