torsdag 10 februari 2022

Helgfrågan v. 6

I veckans helgfråga vill Mia att vi ska nämna en bok som var så dålig att vi inte kan rekommendera den.

Lustigt nog hade vi exakt den diskussionen i en Facebook-grupp som jag är med i så sent som igår, så jag behöver inte fundera så länge för jag har den diskussionen i färskt minne och tar helt enkelt samma bok som jag nämnde då.


En av de sämre böckerna jag läst de senaste åren är Little Girls Sleeping av Jennifer Chase. Det är den första boken i en serie om en polis som heter Katie Scott, som ska föreställa att vara någon sorts hjälte, en helt otroligt imponerande polis. Men typ det första som händer i boken är att hon klampar in på en brottsplats och kontaminerar hela skiten. Och därifrån blir det bara värre. 

När sedan mördarens identitet slutligen avslöjas (varning för yttepytteliten indirekt spoiler, om nu någon skulle få för sig att läsa boken trots min sågning), så görs det med en känsla av "AHA, det var HAN hela tiden, det anade du minsann inte". Men... jag kände liksom inte igen den här personen alls. Började undra om jag blivit senil, sökte i boken på personens namn (jag läste på Kindle, som praktiskt nog har en sökfunktion), och upptäckte att nejdå, den här personen är en helt ny karaktär som överhuvudtaget inte har nämnts en enda gång tidigare. Jahapp.

Det märkligaste var nog ändå när jag efter att ha läst ut boken letade upp den på Goodreads och upptäckte att den hade 4,13 (av max 5) i genomsnittligt betyg, och i princip varenda recensent påstod att det var en av de bästa böcker de läst. Jag fattade absolut ingenting. Men har bestämt mig för att inte fortsätta med serien i alla fall.

5 kommentarer:

  1. Den där har jag blivit rekommenderad. Då vet jag att jag inte ska lägga den i läshögen.

    SvaraRadera
  2. Camilla Läckberg skrev ihop några råd till hur en deckare ska vara och en av de självklara punkterna var att den skyldige ska ha presenterats för läsaren tämligen tidigt i boken.

    SvaraRadera
  3. det är fegt att plötsligt införa en okänd mördare! du gillade inte boken men du säger inte att den är dålig. jag kan också häpna ibland över hur olika en kan läsa böcker jämfört med andra

    SvaraRadera
  4. Ja det där lät ju inte så lite konstigt. :D

    SvaraRadera