fredag 26 februari 2016

Bokblogssjerka 26 - 29 februari

Gissa om jag är glad över veckans jerkafråga! Som jag har nämnt tidigare är jag en storkonsument av fanfiction, men jag brukar inte prata om det så mycket här på bloggen. Nu får jag chansen!


För mig har fanfiction betytt otroligt mycket. Jag upptäckte fenomenet när jag var i 13-årsåldern och hängde på hogwarts.nu, som var en sida för svenska Harry Potter-fans. (Detta var under de där tre åren eller vad det var mellan fjärde och femte boken, och jag hade svår abstinens) Jag läste först all svensk fanfic jag kom över, vilket inte var särskilt mycket, och sedan gick jag över till fanfic skriven på engelska. Fram tills dess hade jag hatat engelskan i skolan; jag tyckte att det var totalt värdelöst och ganska svårt. 

Plötsligt fick jag motivation att lära mig. Jag hittade nån engelsk-svensk ordbok online som var fruktansvärt dålig med dagens mått mätt, och under åtminstone ett år eller två hade jag alltid den sidan öppen i fönstret bredvid så att jag kunde slå upp allt jag inte förstod, vilket till en början var typ allt. Efter ett tag upptäckte jag att engelska faktiskt är ganska roligt och inte alls så svårt som jag hade tyckt förut.

Nämnde jag att jag idag är lärare i engelska?

Jag läser fortfarande fanfiction, men inte lika mycket Harry Potter längre. Ett tag läste jag nästan bara Glee-fanfic, och sedan har jag övergått mest till Teen Wolf. Som jag skrev för ett par veckor sedan följer jag inte ens Teen Wolf längre, för det spårade ur totalt och blev fruktansvärt dåligt, men karaktärerna kan jag liksom inte släppa. Jag är en sådan där som ser karaktärer jag gillar nästan som vänner, och jag tycker att de förtjänade bättre än det skräpet som serien blev. 

Jag tänker dock inte ge några tips. Jag har ett pinsamt detaljerat fanfictionbibliotek där jag sparar alla länkar till allt bra jag läser, men till skillnad från böcker tycker jag att det är svårt att tipsa folk om fanfic.

7 kommentarer:

  1. Kul, verkar inte vara så många som läser fanfiction här i Sverige :)

    SvaraRadera
  2. Kul, verkar inte vara så många som läser fanfiction här i Sverige :)

    SvaraRadera
  3. Vilken frisk fläkt att läsa hur du är galen i ämnet! :)

    SvaraRadera
  4. Åh ... tänk vad läsning kan orsaka ... att bli lärare i engelska :)

    SvaraRadera
  5. Åh kul att du också gillar fanfiction! jag är också en stor fanfiction läsare! :D

    SvaraRadera
  6. Det var ju verkligen en häftig effekt av fanfiction!

    SvaraRadera
  7. Vilket bra exempel på att läsning är viktigt - all läsning! Huvudsaken är ATT man läser... och så öppnas massor av nya spännande dörrar :)

    SvaraRadera