fredag 7 februari 2020

A Bone to Pick av Melinda Leigh

40849216. sy475 Titel
A Bone to Pick av Melinda Leigh (Widow's Island #2)

Var fick jag tag på den?
E-bok från Amazon

Vad handlar boken om?
A Bone to Pick är den andra delen i en serie kortromaner som utspelar sig på och omkring den lilla ön Widow's Island i Washington.

Tessa Black gav upp sin karriär hos Seattle-polisen för att flytta hem till Widow's Island när hennes mamma blev sjuk. Som en av de få anställda hos Widow's Islands polis kallas hon till en bisarr brottsplats: en lokal konstnär har hittats mördad i en park, skjuten i bröstet med en harpun.

Vad tyckte jag?
Jag läste den första boken i Widow's Island-serien i januari, och jag var inte imponerad. Jag var osäker på om jag skulle läsa resten av serien, men så när nummer 2 dök upp för nästan ingenting på Amazon tänkte jag att jag ändå skulle ge den en till chans. Det var ju både bra och dåligt: å ena sidan var denna ännu sämre än den första, men å andra sidan vet jag ju det nu och kan ge upp serien med gott samvete.

Trots mina problem med den första boken i serien fanns det ändå några saker som jag gillade. Jag tyckte att fallet var intressant, även om upplösningen var för snabb och därför otillfredställande. Jag tyckte även mycket om miljöbeskrivningarna, och jag kände att jag ville lära känna huvudpersonerna.

Den här boken har inget av det. Fallet var totalt ointressant och upplösningen om möjligt ännu mer hafsig. Miljöbeskrivningarna var i princip obefintliga, och huvudpersonerna hade ungefär noll personlighet. Det enda som ger boken en extra halvpoäng är att huvudpersonerna från den första boken, Cate och Henry, är med på ett hörn, och dem tycker jag fortfarande om.

Jag hade verkligen hoppats att serien skulle ta sig, för jag är ändå intresserad av det genomgående mysteriet, dvs. vad som hände med Tessas och Cates barndomsvän Samantha. Tyvärr nämndes det fallet ännu mindre i den andra boken än den första, och det är inte tillräckligt för att få mig att vilja fortsätta med serien.

Läst: Februari 2020

Betyg: 1,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar