fredag 14 februari 2020

The Bookish Life of Nina Hill av Abbi Waxman

42379022. sy475 Titel
The Bookish Life of Nina Hill av Abbi Waxman

Var fick jag tag på den?
E-bok från Amazon (men e-boken finns också på Bokus och kostar endast 21kr just nu!)

Vad handlar boken om?
Los Angeles-bon Nina Hill är nöjd med sitt liv. Hon har fullt upp med sitt arbete i en bokhandel, sina olika bokklubbar, sitt trivia-lag, och sin katt Phil. Att hennes mor ständigt är på resande fot och lät Nina uppfostras av en nanny stör henne inte nämnvärt.

Men när Nina plötsligt får besök av en advokat som berättar att hennes far har avlidit vänds hennes liv upp och ned. Hon har aldrig ens känt till faderns identitet, men nu får hon veta att hon har en hel hög släktingar: syskon, syskonbarn och till och med syskonbarnbarn, och de bor allihop i LA och är väldigt intresserade av att lära känna henne.

Vad tyckte jag?
Jag har komplicerade känslor inför den här boken. Å ena sidan tyckte jag mycket om den, och jag sträckläste den i två sittningar. På många plan kan jag relatera till Nina och hur hon tänker och fungerar, och jag tyckte även mycket om de flesta andra karaktärerna; jag blev speciellt förtjust i Ninas nya familjemedlemmar. Ninas far är en intressant karaktär som är närvarande men ändå inte; han är ju redan död och Nina får aldrig träffa honom, men Ninas släktingar pratar mycket om honom och de har alla vitt skilda uppfattningar om hur han var som person. Vem som har mest rätt i sin tolkning får man aldrig veta, vilket jag tycker är spännande.

Jag har aldrig varit i Los Angeles, men det märks att författaren hyser varma känslor för staden och jag tycker mycket om miljöbeskrivningarna. Även språket i övrigt sticker ut; både dialogerna och Ninas inre tankar är rappa och fantastiskt roliga.

Men det finns också vissa aspekter som jag tyckte mindre om, och ju mer jag tänker på boken så här i efterhand, desto mer stör de mig. Jag är inte superförtjust i kärlekshistorien mellan Nina och hennes triviarival Tom; den kändes lite onödig och tog för mycket plats, och det var vissa specifika saker som hände mellan dem som jag inte tyckte kändes helt okej.

Slutet av boken kom plötsligt och allting hände väldigt snabbt; det kändes lite hafsigt jämfört med resten av boken.

Och ja, jag har liksom vant mig vid att kvinnliga huvudpersoner, speciellt i såna här böcker, nästan alltid är normsmala, även om jag personligen tycker att det blir lite trist och enformigt. Men det är skillnad, tycker jag, på att ha en karaktär som råkar vara smal, och att hela tiden påpeka hur smal och liten hon är på ett sätt som gör det klart att smal = bra/snygg. Tyvärr hamnar den här boken i den senare kategorin.

Men bra var den defintivt ändå, och även om den inte fick högsta betyg av mig så rekommenderar jag den verkligen.

Läst: Februari 2020

Betyg: 4/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar