fredag 16 april 2021

Helgfrågan v.15

I veckans helgfråga vill Mia att vi ska tipsa om en riktigt bra bok och berätta varför vi tycker att andra ska läsa den.

Då vill jag tipsa om Ytspänning av Olivier Norek, som jag även nämnde i en Smakebit på søndag i höstas. Ytspänning är precis så som jag vill att en riktig bra kriminalroman ska vara, så gillar man den typen av litteratur är det här ett starkt kort. Och så är den översatt från franska, och det kändes som ett välbehövligt avbrott från all amerikansk och brittisk krimlitteratur jag läser.

--

I bonusfrågan undrar Mia vad som är det bästa med våren. I vanliga fall är inte våren min favoritårstid direkt, men just i år har jag längtat rent otroligt mycket efter att det ska bli vår. Kanske är det för att jag har suttit instängd i självisolering så länge nu, men jag längtar verkligen efter att kunna vara utomhus och att kunna sitta och läsa på min balkong. 

Och så längtar jag efter att de ska sopa vägarna; än så länge har vi lite snö kvar här uppe så det måste väl smälta och torka upp lite först innan de kan sopa, men det är alltid en av mina bästa "händelser" under våren; då vet man liksom att vi verkligen är färdiga med snön och isen för den här gången. 

3 kommentarer:

  1. Ytspänning är en bok som ligger i min Storytel tbr, så den ska läsas.

    SvaraRadera
  2. Just det, Ytspänning hade jag ju tänkt läsa. Bra att bli påmind!

    SvaraRadera
  3. Olivier Norek var ett nytt författarnamn för mig, ska kolla upp boken. Skönt att kunna sitta ute och läsa igen, kunde göra det för första gången idag.

    SvaraRadera