lördag 28 december 2019

Död mans fotspår av Peter James


17876603Titel
Död mans fotspår av Peter James (Roy Grace #4)

Var fick jag tag på den?
Bokus (för flera år sedan; den verkar inte finnas på svenska längre)

Vad handlar boken om?
I det totala kaoset som uppstår i New York City på morgonen den 11 september 2001 inser en misslyckad affärsman från England att detta är hans chans att slippa sina skulder och börja ett nytt liv.

Sex år senare hittas kropparna efter två kvinnor som båda varit döda länge, den ena i England, den andra i Australien. Båda visar sig ha kopplingar till en brittisk man som dog i 9/11.

Samtidigt försöker en vettskrämd kvinna gömma sig för den man som jagar henne; hon har något som tillhör honom och han är rasande och livsfarlig.

Vad tyckte jag?     
Jag erkänner att jag har läst Roy Grace-serien i oordning. Tidigare i år läste jag nummer 11 och 12 i serien, och tyckte mycket om båda trots att jag hoppade in mitt i serien. Denna fjärde bok har jag haft stående i bokhyllan i flera år, men jag hade glömt att den tillhörde samma serie så det föll mig inte in att läsa den först. Kanske var det tur, för om jag hade börjat med denna tror jag inte att jag hade läst någon av de andra.

Den här boken är fruktansvärt seg. Man kan ju tycka utifrån beskrivningen av handlingen att det skulle vara spännande, men icke. Historien berättas från många olika personers perspektiv; i varje nytt kapitel byts perspektiv, och eftersom kapitlen är så korta känns det mest som man står och stampar. Så fort det händer något för en person så tar kapitlet slut och nästa perspektiv tar vid, och sedan upprepas denna procedur om och om och om igen. Sakta pusslas historien ihop utifrån dessa många småbitar, men inget av det är särskilt intressant. Och dessutom känns det inte ens som att seriens huvudperson, Roy Grace, gör särskilt mycket i den här boken? Det känns mest som att det handlar om annat folk. Mycket märkligt.

Trots detta finns det ändå ett litet mysterium eller en känsla av att vilja veta hur det slutar, och det var egentligen bara det som gjorde att jag faktiskt läste ut boken. Mycket riktigt blev det faktiskt ganska spännande på de sista 30 sidorna, och det fanns till och med en liten twist som jag verkligen uppskattade. Synd bara att vägen dit var så ofantligt tråkig och frustrerande.

Jag planerar att fortsätta med serien, för jag gillade ju trots allt de två senare böckerna som jag har läst, men jag kommer nog inte att gå tillbaka och läsa fler av de äldre böckerna i serien.

Läst: December 2019

Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar