måndag 30 december 2019

Kaosutmaningen 2019 - utvärdering

Då var det dags att sammanfatta 2019 års kaosutmaning.

För den som inte vet så består kaosutmaningen av 35 olika punkter, och målet är att bocka av minst 20 av dem innan året är slut. Varje bok man läser får bara motsvara en punkt på listan.

Under 2019 läste jag 33 böcker och jag lyckades bocka av 21 punkter i kaosutmaningen, vilket innebär att jag nådde mitt mål. Jag hade så klart hoppats på att bocka av ännu fler, men jag är ändå nöjd, speciellt eftersom jag inte direkt ansträngde mig för att hitta böcker som passade in någonstans i utmaningen. Jag läste mest bara vad jag kände för, och sedan kollade jag i efterhand om boken kunde bocka av någon punkt.

Här är de punkter jag bockade av:
Läs en bok med ett blått omslag - Close to Home av Cara Hunter
Läs en bok vars författare är från Australien eller Nya Zeeland - Hetta av Jane Harper
Läs en bok vars titel består av ett enda substantiv - Utmarker av Arne Dahl
Läs en bok som du har lånat på biblioteket - De vackraste av Karin Slaughter
Läs en bok med ett djur på omslaget - Älska dig till döds av Peter James
Läs en tegelsten (minst 500 sidor) - Kodnamn Alice av Kate Quinn
Läs en bok med färre än 150 sidor - Frågor jag fått om förintelsen av Hédi Fried
Läs en debutroman - Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
Läs en bok utgiven 2019 av en svensk författare - Cold Case: Försvunnen av Tina Frennstedt
Läs en bok skriven från ett jagperspektiv - Honestly Ben av Bill Konigsberg
Läs en kriminalroman - Insidious Intent av Val McDermid
Läs en feministisk bok - Herravälde av Elin Olofsson
Läs en bok som du valde därför att du hade läst om på en eller flera bokbloggar - Silvervägen av Stina Jackson
Läs en bok som har mer än en författare - Love as Always, Mum xxx av Mae West och Neil McKay
Läs en bok vars titel börjar på K - Katharinakoden av Jørn Lier Horst
Läs en bok där ingen kör bil - Ghostly Echoes av William Ritter
Läs första boken i en serie - Tysta rop av Angela Marsons
Läs en bok skriven av någon du aldrig läst något av tidigare - No Stone Unturned av Steve Jackson
Läs en bok med en möbel på omslaget - Thirteen av Steve Cavanagh
Läs om en bok som du har läst tidigare - Check, Please! av Ngozi Ukazu
Läs en bok av en nordisk författare som inte är svensk - Grottmannen av Jørn Lier Horst

Här är de punkter som jag inte bockade av:
Läs en bok som är en dystopi
Läs en bok vars författare är från Afrika
Läs en bok vars författare är från Asien
Läs en SF-bok
Läs en bok som utspelar sig i Värmland
Läs en bok som skrevs före 1900
Läs en biografi
Läs en barnbok
Läs en bok som utspelar sig under julen
Läs en bok med ett religiöst budskap / en religiös handling
Läs en novellsamling
Läs en bok som har något ätbart i titeln
Läs en lyriksamling
Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska

Och här är slutligen de böcker jag läste som inte bockade av någon punkt i utmaningen:
Dödsmärkt av Peter James
The Scent of Death av Simon Beckett
A Killer's Mind av Mike Omer
In the Darkness av Mike Omer
How the Dead Speak av Val McDermid
Sons of Cain av Peter Vronsky
My Sister's Grave av Robert Dugoni
Red, White & Royal Blue av Casey McQuiston
The Wrong Side of Right av Jenn Marie Thorne
The Sixth Idea av P.J. Tracy
Just What Kind of Mother Are You? av Paula Daly
Död mans fotspår av Peter James

2 kommentarer: