torsdag 19 december 2019

No Stone Unturned av Steve Jackson

Bildresultat för no stone unturned steve jacksonTitel
No Stone Unturned: The True Story of the World's Premier Forensic Investigators av Steve Jackson

Var fick jag tag på den?
E-bok från Amazon

Vad handlar boken om?
NecroSearch International är en amerikansk ideell organisation som hjäper polisen att hitta så kallade clandestine graves, det vill säga platser där mordoffer begravts eller gömts i naturen. Organisationen består främst av framstående experter och vetenskapsmän inom en rad områden och de använder olika metoder för att lokalisera mänskliga kvarlevor; allt från botanik till antropologi till geofysik.

Steve Jackson berättar historien om hur organisationen först kom till i slutet av 1980-talet, och sedan går han igenom fem olika fall där NecroSearch hjälpt polisen att hitta kvarlevorna efter mordoffer.

Vad tyckte jag?
No Stone Unturned var en positiv överraskning. Jag hade en tanke om att det kanske skulle bli för tungt och vetenskapligt, men det var det verkligen inte. Trots det (i dubbel bemärkelse) svåra ämnet har Steve Jackson lyckats skriva en bok som är synnerligen lättläst; det påminner oväntat mycket om att läsa en vanlig roman, och vetenskapen förklaras på ett sätt som gör den lätt att förstå utan att idiotförklara läsaren.

Den första delen av boken handlar mest om hur organisationen kom till, och det var både intressant och gav en viktig förförståelse, men jag tyckte nog ändå att de olika fallen som Jackson berättar om var mest spännande. Jag gillar att han inte bara berättar om NecroSearch och deras sökande efter kroppen, utan först ger en gedigen bakgrundsinformation om själva fallet, och sedan fortsätter efter att kroppen hittats så att man även får veta hur det gick efteråt. På så viss får man följa hela fallet från början till slut, och det tyckte jag var bra.

Det enda som drar ned betyget lite för mig är att det nämns väldigt många namn i boken, och stundtals hade jag lite svårt att hålla reda på vem som var vem.

Läst: December 2019

Betyg: 4,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar