tisdag 3 november 2015

Top Ten Tuesday: Debutförfattare



Hej, nu var det ett tag sen jag skrev. Det har varit höstlov, och jag har varit hos mamma och bara tagit det lugnt. Hur skönt som helst! 

Hursomhelst så tänkte jag att jag skulle prova på Top Ten Tuesday. Dagens ämne är författare vars debutböcker har fått en att se fram emot författarens andra bok, alternativt författare vars andra bok var minst lika bra som debutboken.

Vad svårt, tänkte jag, tills jag började titta igenom mina böcker och insåg att jag under bara de senaste två åren har läst en hel hög riktigt bra debutböcker.

emily m. danforth
Jag läste The Miseducation of Cameron Post i början av 2014 och tyckte att den var riktigt bra, bortsett från att den kändes något för lång. Verkar inte som att hon har någon mer bok på gång än, men hoppas det kommer så småningom. 

Stephen Lloyd Jones
The String Diaries läste jag under höstlovsveckan för två år sedan. Boken hade en riktigt intressant och unik handling, och framkallade liksom en krypande känsla av paranoia på ett sätt som jag gillade. Perfekt bok att läsa under Halloween, alltså. Dock tyckte jag att den fungerade bra som fristående roman och är inte sådär jätteförtjust i att författarens andra bok är en fortsättning på denna, men jag kommer nog ändå att läsa den förr eller senare. 

Stuart MacBride
MacBrides första bok Kall som granit är en riktigt bra och ganska obehaglig deckare som jag läste för många år sedan, och jag läste även bok två, tre och fyra i serien, som handlar om den skottske polisen Logan McRae. Tyckte dock inte att fyran var så himla bra, så sedan blev det inte av att jag läste fler fast det är totalt tio böcker i serien. Däremot har jag precis beställt Hälsning från de döda, den första delen i MacBrides nya serie, och den ser jag fram emot att läsa. 

Huntley Fitzpatrick
Älskade verkligen My Life Next Door, och jag har till och med köpt hennes andra bok What I Thought Was True, men har liksom inte kommit mig för att läsa den. Hon har även skrivit en tredje bok, The Boy Most Likely To, som utspelar sig i samma värld som den första boken.

Anne Blankman
Prisoner of Night and Fog var den bästa boken jag läste 2014, och jag har köpt uppföljaren Conspiracy of Blood and Smoke, men den har jag inte heller läst än. 

William Ritter
Jag var lite skeptisk till Jackaby när jag först hörde talas om den eftersom den marknadsfördes som “Sherlock Holmes möter Doctor Who”, och det kändes lite meh, men jag läste den ändå och är glad för det. Uppföljaren Beastly Bones har nyligen släppts, men jag har inte hunnit läsa den än.

P.J. Tracy
P.J. Tracy (som för övrigt är en pseudonym för författarduon P.J och Traci Lambrecht - mor och dotter) har skrivit serien Monkeewrench. Jag älskade den första boken, så jag läste även resterande fem böcker i serien. Tyvärr var den femte märkbart sämre än de fyra första, och den sjätte kändes nästan inte som att den ens tillhörde serien, vilket gör att jag är osäker på om jag ska fortsätta med serien om det kommer en sjunde bok.  

Lisa Williamson
Läste The Art of Being Normal i våras när den kom ut, och jag hoppas att Lisa Williamson skriver fler böcker i framtiden, för den var fantastiskt bra.

Becky Albertalli
Simon vs. the Homo Sapiens Agenda läste jag också i våras (recension här), och jag ser på Goodreads att Albertalli ska ge ut en till bok nästa år. Den har än så länge varken titel eller handling, men jag kommer definitivt att hålla utkik framöver.

Will Walton
Anything Could Happen är en fin historia med en huvudperson som jag verkligen fattade tycke för. Med det inte sagt att jag önskar en uppföljare till just den boken, men jag hoppas att det kommer fler böcker av författaren.

För att summera så är jag helt klart väldigt bra på att påbörja serier men ganska dålig på att avsluta dem. Skärpning, alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar