torsdag 26 november 2015

Veckans bokbloggsfråga: E-böcker

Barnboksbloggen har tagit initiativet till att börja med Veckans bokbloggsfråga, så jag hänger på.

Veckans fråga lyder: 
Vad tycker du om e-böcker? Föredrar du riktiga böcker att bläddra i eller läser du hellre böcker på din läsplatta/mobil? Och vad tycker du om att allt fler förlag skickar ut recensionsexemplar som e-böcker istället för fysiska böcker? 

Här är jag faktiskt lite kluven. Jag läser ju mycket fanfiction, och då läser jag ju alltid på min iPad. Innan den hade jag en läsplatta (en Sony prs-t1 som jag älskade) som jag också läste fanfiction på. Jag har även läst en del självpublicerade böcker som endast finns som e-böcker och det går också bra.

Jag har alltså ingenting emot e-böcker som koncept, men egentligen tycker jag nog ändå bäst om fysiska böcker. Jag tycker om känslan av att hålla i en bok, även om det på många sätt är mindre praktiskt, och så tycker jag fortfarande att det känns konstigt att betala för någonting (dvs. e-böcker) som sen ändå inte är mitt, vilket egentligen är totalt ologiskt för jag betalar ju gladeligen för Spotify och Netflix och då äger jag ju heller ingenting. Dessutom tycker jag att det är så fint att ha bokhyllor med en massa böcker i. Det känns liksom inbott och personligt då.

3 kommentarer:

  1. Håller med om tanken kring att ha böcker och att de är fina. Älskar verkligen inredning med böcker :) Men ser det som att jag kan ha alla faktaböcker som riktiga böcker och romaner etc som e-böcker!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också bäst om böcker i pappersformat

    SvaraRadera
  3. Håller med, gillar inte att betala för e böcker men på vissa bibliotek kan man låna hem e böcker. Det är smidigt. Dessutom så kan man ladda ner en del klassiker gratis på iBooks, tex. 1984 och Emma, tips tips. Kram

    SvaraRadera